La gran revolució que ja ha començat, malgrat que al meu entendre no amb la força necessària, és l’aprenentatge de les emocions amb tot el que això comporta.

La ciència ja ha començat a constatar que hem de prioritzar l’aprenentatge emocional i la gestió de les emocions, per sobre dels continguts acadèmics.

La clau per a garantir un bon futur als nostres infants és ensenyar-los a manejar les emocions

Com diu l’Eduard Punset en el pròleg del quadern “Com educar les emocions?” – La intel·ligència, sigui emocional o de qualsevol altres tipus, o és social o no és intel·ligent-

Aquesta frase sorgeix de la constatació de que les persones hem de saber comptar amb la resta de persones que ens envolten, ja que ser intel·ligent emocionalment passa per l’adquisició d’habilitats socials.

Treballar per aconseguir una bona gestió emocional des del naixement de l’infant, és prevenir futures dificultats.

Però què és la intel·ligència emocional?, en aquest cas l’autor de referència per a mi és en Rafael Bisquerra, que la defineix com

“L’habilitat per prendre consciència de les emocions pròpies i alienes, i la capacitat per regular-les”.

Aquest mateix autor és qui també indica la necessitat de que s’ha de començar l’educació emocional des del naixement.

Les emocions compleixen funcions bàsiques en la nostra vida. Un pilar bàsic de les emocions és la CURIOSITAT. És aquesta la que porta els infants a voler explorar, experimentar i conèixer tot el que l’envolta.

Així que com podem veure emoció i aprenentatge van de la mà.

Que és l’educació emocional? També aquí agafarem la definició que Rafael Bisquerra fa de la mateixa:

“és un procés educatiu continuo i permanent, que pretén potenciar el desenvolupament de les competències emocionals, com element essencial del desenvolupament humà, amb l’objectiu de capacitar-los per a la vida i amb la finalitat d’augmentar el benestar personal i social.”

A la nostra escoleta la treballem dins les tres àrees del projecte curricular de centre i mitjançant activitats específiques. Evidentment adaptada a l’edat dels nostres infants. És finalment la base del nostre projecte educatiu.

Al fi i al cap que volem pels nostres fills: que siguin feliços.

I per a mi la felicitat és la bona gestió de les emocions, l’autonomia per aconseguir superar les dificultats i assolir els reptes que ens plantegem i que, si no assolim, no ens enfonsem sinó que aprenem a gestionar la frustració i ens marquen nous reptes. El més important, viure plenament i amb la màxima satisfacció la nostra vida en cada moment.

I abans d’acabar una cita de José Ma. Toro – 2015-

“ De què serveix que un infant sàpiga col·locar Neptú a l’Univers si no sap a on posar la seva tristesa i la seva ràbia”-

Rosa da Silva

Directora escola bressol